Časté otázky
  • Tmavý režim
    Světlý režim
  • Pdf

Časté otázky

  • Tmavý režim
    Světlý režim
  • Pdf

Sepsali jsme pro vás časté otázky a odpovědi, které se týkají platební brány a platebních terminálů.

Platební brána

Kdy se dozvím, že platba proběhla?
Tuto informaci vám poskytneme na základě přijatého avíza od banky. Pokud byla platba hrazena online platební kartou, dostanete informaci do 30 minut, u online bankovních tlačítek (eplatba+) do 2 hodin a u offline bankovního tlačítka (eplatba) zhruba do 2 dnů. Jakmile obdržíme od banky avízo, stav platby se automaticky změní na „zaplacená“. Vy tak můžete okamžitě reagovat a zboží klientovi expedovat.
Informace o zaplacení vám přijdou na e-mail. Zároveň stav platby můžete kontrolovat v Klientském portálu v sekci Platby > Platby zákazníků.

Jak rychle obdržím peníze na bankovní účet?
Platby odesíláme každý všední den. Přesný termín připsání platby na váš účet závisí na bance, u které je váš účet vedený. Obvyklá lhůta je do 2 pracovních dnů.

Kde si mohu zkontrolovat jednotlivé transakce?
Veškeré transakce naleznete přímo v Klientském portálu v sekci Platby > Platby zákazníků. Navíc pokud využíváte účetní systém, který je s platební bránou propojený, vše můžete automatizovat a kontrolovat přímo v něm.

Jaká je minimální výše pro založení platby?
Výše transakce musí být minimálně 1 CZK; 0,1 EUR; 1 PLN; 100 HUF; 1 USD; 1 GBP, 5 RON.

Co se stane, když se klientovi nepodaří platbu dokončit?
S každou založenou platbou odchází plátci notifikace, na základě které se může k platbě vrátit do doby expirace platby. V notifikaci klient nalezne odkaz k platbě s možností změny platební metody a její dokončení.

Do kdy je platební odkaz aktivní?
Platební odkaz zůstává aktivní do vypršení expirace platby. Po celou dobu může plátce platbu dokončit. Platba se po vypršení časového limitu přepne do stavu „nezaplacená”. Dobu expirace si můžete zvolit přímo v Klientském portálu v sekci Integrace > Nastavení obchodu > Platební metody.

Výchozí doba expirace je pro všechny platby nastavená na 7 dnů a lze ji libovolně měnit.

Co když klient zaplatí měnou, kterou v platební bráně nemám povolenou?
I v takovém případě může klient na vašem e-shopu nakoupit. Pokud klient platí podporovanou kartou, vybere si na vašem e-shopu měnu, která mu vyhovuje, a v té platbu provede. V takovém případě převod do dané měny provádí domácí banka klienta v rámci vlastního aktuálního kurzu.


Příklad: Klient s CZ kartou uskuteční nákup na e-shopu, kde je jedinou měnou euro. Klient zaplatí v eurech, jeho domácí banka zprostředkuje převod měny dle stávajícího kurzu. Majiteli e-shopu přijde transakce již standardně v EUR.

Jaký je rozdíl mezi online a offline platebním tlačítkem?
U online plateb je zákazník přesměrován do internetového bankovnictví své banky. Po přihlášení pouze potvrdí platbu s již předvyplněnými údaji.
U offline tlačítek se zákazník musí standardně přihlásit do svého internetového bankovnictví a vyplnit ručně bankovní příkaz s vygenerovanými údaji.
Bankovní tlačítka nabízíme u těchto bank: Česká spořitelna, ČSOB, Era, Komerční banka, mBank, UniCredit Bank, Raiffeisen Bank a Fio banka.

Mohu si nastavit více účtů pro jednotlivé e-shopy?
Standardně je v systémech Comgate Payments přednastaven jen jeden účet pro vybíjení CZK a EUR. Přejete-li si, aby se bankovní spojení pro vaše obchody odlišovala, tedy aby byly platby zasílány na různé CZK nebo EUR účty, je nejdříve nutné provést úpravu na úrovni implementace. Identifikátor se předává prostřednictvím parametru „account“. Zvolte si pro každý účet odlišný identifikátor a následně ho s daným číslem účtu zašlete na e-mail podpora@comgate.cz.

Mohu poslat odkaz na platbu?
Ano, tuto možnost mají všichni naši klienti s aktivní platební bránou. Nazýváme ji „Nová platba“, odkaz můžete vygenerovat přímo v Klientském portálu v sekci Platby > Nová platba a následně zaslat klientovi.

Co je opakovaná platba a k čemu slouží?
Funkce Opakovaná platba vám umožní nastavit se zákazníkem pravidelnou platbu za služby – ve stejné částce pravidelně každý měsíc, nebo v jiném zvoleném období. Služba primárně slouží například pro pravidelné platby předplatného nebo členství v klubech.
První platba probíhá standardně skrze platební bránu a následné platby již na pozadí bez nutnosti vyplňovat údaje o platební kartě. Více informací k nastavení opakované platby naleznete zde.


Tato funkce podléhá schválení, není proto dostupná automaticky pro všechny klienty.

Jak založím opakovanou platbu?
Opakovaná platba se integruje pomocí API protokolu a při integraci je potřebná účast vašeho developera nebo správce webové aplikace.

Jak nakládáte s daty z platebních karet?
Comgate Payments coby platební instituce podléhá detailnímu dohledu ČNB a splňuje přísná kritéria pro nakládání s platebními údaji. Platbu kartou pouze zprostředkovává, plátce zadává její údaje v zabezpečeném rozhraní třetí strany, např. banky.
Pravidla pro nakládání s osobními údaji.

Které internetové prohlížeče jsou s platební bránou kompatibilní?
Comgate platební brána vám bude fungovat na všech běžných internetových prohlížečích s výjimkou Internet Explorer.
TIP: Pokud plátce používá některý z podporovaných prohlížečů, a přesto se mu nedaří platbu dokončit, je možné, že správnému fungování brány brání cookies nebo některé z rozšíření (addons). V takovém případě radíme zkusit buď incognito mód nebo rovnou jiný prohlížeč.

Refundace plateb

Kdy nejpozději mohu refundovat platbu od jejího zaplacení?
K provedení refundace platby by mělo dojít maximálně do 6 měsíců ode dne původního nákupu.

Jak dlouho trvá refundace?
Refundaci zadáváme okamžitě, na provedení však mají banky 10 pracovních dnů. Stav refundace můžete také sledovat přímo v Klientském portálu v sekci Platby > Refundace.

Jak ověřím, že se refundace provedla?
Stav refundace můžete sledovat v Klientském portálu v sekci Platby > Refundace.

Co se stane s refundovanou platbou, pokud plátce již nemá platnou kartu nebo je jeho účet zrušený?
Pokud je neplatná karta nebo zrušený bankovní účet, vydavatel karty refundaci odmítne. Banka tedy platbu plátci nevrátí. O této skutečnosti vás budeme informovat. Je potřeba se spojit se zákazníkem a zjistit, kam peníze převést. Pro tyto případy doporučujeme vašim zákazníkům nabídnout jinou formu vrácení prostředků.

Jaký je rozdíl mezi chargebackem a refundací?
Refundace je vrácení peněžních prostředků zpět plátci na základě vaší žádosti. Refundování platby využijete, pokud plátce vrací zboží nebo službu ve 14denní lhůtě, při kompenzaci plátci za nedodané zboží/službu, vrácení zálohy plátci atd.
Chargeback je vrácení peněžních prostředků stržených při karetní transakci zpět plátci a je proveden vždy, když plátce popírá, že vydal pokyn k platbě platební kartou nebo reklamuje dodání zboží nebo služby. Neprobíhá z vaší iniciativy, ale na základě podnětu od plátce. 

Jaký je rozdíl mezi stornem a refundací?
Storno platby je určeno pro případy, kdy byla objednávka v e-shopu zrušená a plátce nemá v úmyslu transakci dokončit. Na rozdíl od refundace musí být platba ve stavu „očekávaná“ (tedy že plátce ještě částku neuhradil).
Refundace je určena pro již založené a proplacené platby. Stav platby tak musí být „zaplacená“.

Musím využít refundace platby přes Comgate?
V případě platby kartou vracejte zákazníkům peníze výhradně pomocí refundace přes platební bránu. Nikdy nevracejte peníze jiným způsobem, např. převodem na bankovní účet zákazníka. Toto je pravidlo karetních společností Mastercard a Visa.
Pokud plátce uhradil platbu pomocí odložené platby, vracejte zákazníkům peníze výhradně pomocí refundace přes platební bránu.
V případě, že plátce platil bankovním převodem, můžete peníze vrátit na jeho účet sami.

Pokud jsem požádal o refundaci přes API, mohu také přes API zjistit, zda byla refundace provedena?
Stav refundace je možné zjistit pouze v Klientském portálu v sekci Platby > Refundace.
Zde si pomocí filtrů můžete dohledat konkrétní refundovanou platbu a zkontrolovat, v jakém se nachází stavu.

Jak v účetnictví zjistím, že se jedná o refundaci?
Refundace je v rozpisu platby označena záporným znaménkem (-). Stejně tak i poplatek za refundaci.

Apple Pay

Jak si mohu aktivovat Apple Pay?
Platební metoda Apple Pay je vázána na platební metodu Platba kartou. Apple Pay se v karetní bráně zobrazí automaticky uživatelům s prohlížečem Safari a Apple zařízením. Pro zobrazení Apple Pay v karetní bráně není třeba žádných technických úprav.

Mohu mít tlačítko Apple Pay přímo na svém e-shopu jako platební metodu?
Ano, pro tyto účely máme návod pro integraci tohoto řešení. Napojení je potřeba konzultovat se svým developerem nebo vývojářem.

Jak je účtována služba Apple Pay?
Jedná se v podstatě o platbu kartou, proto je účtována stejně jako běžná karetní transakce, dle vaší % sazby.

Proč se mi nezobrazuje na e-shopu Apple Pay?
Služba Apple Pay se zobrazuje výhradně uživatelům Apple zařízení s prohlížečem Safari. U jiných zařízení není funkční. Pokud si prohlížíte stránky v jiném zařízení, tato metoda se vám neobjeví.

Co se stane s platbou, pokud nemám uloženou kartu v Apple Wallet?
Platbu přes Apple Pay bez uložené karty nelze dokončit. Máte možnost zůstat na karetní bráně a zadat číslo karty ručně. Nebo půjdete zadat kartu do Apple Wallet a poté zkusíte platit přes Apple Pay znovu. V průběhu platby nemusíte vše provádět od začátku, ale stačí kliknout na odkaz k platbě ve svém e-mailu.

Mohu zaplatit přes Apple Pay i v jiném prohlížeči než Safari?
Nikoliv - zobrazení služby je možné pouze ve webovém prohlížeči Safari.

Které vydavatelské banky podporují v České republice Apple Pay?
Apple Pay již podporuje mnoho předních bank a institucí, mezi nimi Air Bank, Banka Creditas, Bank of America, Česká spořitelna, Československá obchodní banka, Curve, Edenred, Equa bank, Fio banka, Home Credit, iCard, J&T Banka, Komerční banka, mBank, Monese, MONETA Money Bank, Paysera, Raiffeisen Bank, Revolut, TransferWise, Twisto, UniCredit Bank, Up, Zen.com.

Mám Apple zařízení, ale tlačítko se mi nezobrazuje. Kde by mohl být problém?
Nejprve zkontrolujte, zda vaše zařízení podporuje službu Apple Pay. Pokud ano, zkontrolujte aktuální verzi iOS vašeho zařízení. Nemáte-li nejnovější verzi iOS, aktualizujte své zařízení. Dále zkontrolujte, jestli máte k dispozici prohlížeč Safari.

Vyúčtování a výpisy

Kdy mi přijde měsíční vyúčtování?
Měsíční vyúčtování posíláme nejpozději k 15. dni v měsíci na váš registrovaný e-mail. Zároveň měsíční vyúčtování naleznete k tomuto datu i v Klientském portálu v sekci Platby > Vyúčtování.

Od kdy se hradí měsíční poplatek?
První dva měsíce je prostor pro testování bez účtování měsíčního poplatku, po uplynutí této doby vám bude účtován poplatek nezávisle na tom, zda je platební brána v ostrém či testovacím provozu.

Kde najdu fakturu za měsíční poplatky?
Měsíční vyúčtování poplatků z transakcí naleznete v Klientském portálu. Přehled si můžete stáhnout ve formátu PDF v záložce Platby > Převody na BÚ.

Jak spárovat VS s ID objednávky klienta?
Platby vám zasíláme pod naším variabilním symbolem. Pro párování transakcí s danou objednávkou (váš interní VS) však lze použít parametr refID, který se zobrazuje v souboru .CSV v kolonce „ID od klienta“.
Pokud si přejete slovní popis ve sloupci „Produkt“ .CSV, zadejte v nastavení údaj „name“.
Více informací v protokolu API.

Jaký je rozdíl mezi 100% a běžným vyplácením?
Standardně mají všichni naši zákazníci nastavené vyplácení plateb na denní bázi.
Na žádost klienta lze nastavit 100% vyplácení, což znamená, že vám budeme posílat celé částky každý den a k vyrovnání poplatků dojde 1x měsíčně v souhrnu formou vystavené faktury.
Tato služba je však zpoplatněna sazbou 0,1 %. O to bude navýšena hodnota poplatku za transakci.


Služba lze nastavit od prvního dne následujícího kalendářního měsíce.

Co je to chargeback?
Chargeback je zpoplatněná služba, díky které může kupující žádat vrácení peněz na kartu, když mu neposkytnete službu, nepošlete zboží nebo pošlete zboží jiné. Pokud byste v takovém případě na reklamaci nereagovali a plátce žádal vrácení peněz, byl by vám právě takový úkon zpoplatněn částkou 990 Kč.
Když váš zákazník vznese tento požadavek, banka vždy prověřuje platbu s námi a my komunikujeme s obchodníkem = vámi.


Byl tento článek užitečný?

What's Next