Opakované platby
Pomocí opakovaných plateb je možné automaticky strhávat peníze ze zákazníkova účtu poté, co v e-shopu autorizuje první platbu a k opakovaným platbám udělí souhlas. Opakované platby využijete např. pro služby typu předplatného, pro sponzorské dary apod.
Tato funkce se týká metody platby kartou.
Opakované platby je možné provádět dvěma způsoby:
Platba z pohledu plátce
Před samotnou platbou se kupující seznámí s podmínkami platby, které říkají, jaká částka mu bude strhávána, jak často a do jaké doby. Pokud zákazník udělí obchodníkovi s podmínkami souhlas, je přesměrován do platební brány na platbu kartou. Každá následující platba probíhá již bez nutnosti jeho zásahu až do sjednané doby.
Aktivace funkce
Tato funkce není nastavována klientům automaticky. Pokud si přejete ji aktivovat, kontaktujte prosím naši zákaznickou podporu.
V prvním kroku provedete evidenci zákazníka na základě jeho registrace a následného přihlašování pomocí jména a hesla.
Před první platbou se zákazník seznámí s podmínkami platby. Je informován o tom, že se jedná o opakovanou platbu se stržením dané částky v pravidelných intervalech až do určité doby. K tomu, aby mohl vyjádřit souhlas s pravidelným strháváním opakovaných plateb, doporučujeme vytvořit checkbox s přijetím podmínek. Po získání souhlasu si s počáteční platbou nastavíte periodu opakování a další platby strháváte sami bez zákazníkovy účasti – ten již znovu na platební bránu nevstupuje.
Opakované platby podléhají podmínkám karetních asociací VISA a Mastercard, je tak třeba dodržovat následující pravidla:
seznámit zákazníka s podmínkami opakované platby
získat zákazníkův souhlas s pravidelným strháváním
po každé stržené platbě držiteli karty zaslat doklad s potvrzením platby
informovat zákazníka o jakékoliv změně pro následující stržení. Změna může spočívat ve výši stržené částky nebo frekvenci strhávání.
Opakované platby prostřednictvím API
Opakované platby prováděné prostřednictvím API jsou vhodné pro klienty s většími počty zákazníků. Lze u nich nastavit čas opakování a výši částky, stržení pak probíhá automaticky.
Pro využívání těchto plateb nejprve požádejte naši zákaznickou podporu o aktivování funkce opakovaných plateb. Po té proveďte úpravy v integraci vašeho e-shopu podle API dokumentace.
Ruční zadávání v Klientském portálu
Ruční zadávání opakovaných plateb je vhodné pro klienty, kteří mají malé počty zákazníků, u kterých je potřebují provádět, a nebude tak pro ně časově náročné platby zadávat.
Ruční opakování platby je jednorázové a nelze pro něj nastavit čas opakování, pouze výši částky – je tedy třeba frekvenci strhávání hlídat.
Pro ruční zadávání opakovaných plateb není třeba provádět úpravy v integraci e-shopu. Nejprve požádejte o aktivaci této funkce naši zákaznickou podporu, samotné opakované platby pak zadáváte ručně v Klientském portálu podle následujícího návodu:
Nejprve vytvořte pro svého zákazníka tzv. iniciační platbu v Klientském portálu. Jde o první platbu, při jejíž úhradě klienta seznámíte s podmínkami a kdy udělí souhlas k jejímu opakování.
V Klientském portálu přejděte do záložky Platby → Platební odkaz. Vyplňte platební údaje a v řádku Typ platby vyberte možnost Iniciační platba (pro opakované).
Klikněte na tlačítko Vygenerovat novou platbu a platební odkaz následně zašlete vašemu zákazníkovi.
Ve chvíli, kdy potřebujete vytvořit opakovanou platbu, vyhledejte v Klientském portálu iniciační platbu (viz bod 1.) a tu zopakujte kliknutím na tlačítko Opakovat platbu. Nastavte výši strhávané částky a klikněte na Opakovat platbu.
Částku strhávanou při opakované platbě můžete nastavit vyšší i nižší, než byla stržena při iniciační platbě.
Opakovat lze pouze iniciační platbu.
Pokud u vašeho zákazníka došlo ke změně karty, je třeba založit novou iniciační platbu a uhradit ji touto novou kartou. Z této nové iniciační platby pak můžete platby znovu opakovat.